luni, 10 aprilie 2017

În lumea poveștilor – timp pentru copilul meu



În lumea poveștilor – timp pentru copilul meu

Dacă în articolul anterior, pe care îl găsiți aici, v-am povestit despre primii trei ani din viața copilului, așa cum v-am promis, am revenit cu câteva idei, în ceea ce privește timpul petrecut alături de copilul nostru. Știm foarte bine că în ziua de astăzi totul se derulează într-un ritm foarte alert, în minte avem mereu o listă cu ceea ce trebuie să facem, și astfel uităm să petrecem timp de calitate alături de cei dragi. Copilăria este cea mai importantă parte a vieții unui om, deoarece este etapa în care un individ se formează și își creează aspirațiile pentru când va deveni adult. De aceea este important ca și părinte să ne implicăm activ în dezvoltarea copilului nostru.   


Iată câteva sfaturi, câțiva pași de urmat, când vine vorba de timp petrecut alături de copilul nostru. Să luăm ca exemplu concret povestea sau poezia spusă sau citită copilului.

Puneți copilului o întrebare simplă la începutul poveștii, cum ar fi: "Vrei să-ți spun/citesc povestea despre Cenușăreasa?" sau "Ți-ar plăcea să-ți spun o poveste despre un elefant?". Dacă aveți o carte cu poze, aratați-i o poză semnificativă și întrebați-l de exemplu: "Cum se numește animalul despre care este vorba în poveste?" sau "Iți place acest animal?". În acest fel, copilul participă la poveste și va fi probabil interesat de ea. Pe masură ce copilul crește, răspunsul la întrebarea pusă la începutul poveștii de dvs. va putea fi dat eventual de către copil la sfarșitul povestii.

Fiți pregătiți să-i răspundeți copilului la întrebările puse, căci copiii au întotdeauna întrebări de pus. Dacă știti răspunsul, dați-l pe loc, iar dacă nu căutați-l în dicționare, enciclopedii sau pe internet etc. Astfel copilul se va familiariza cu locurile unde "pot fi căutate răspunsuri la întrebări" și va ști să le caute singur când va putea să citească.

Faceți comentarii asupra poveștii, dar nu prea multe în timpul acesteia, căci povestea este importantă. Din timp în timp puteți sublinia personajele, scenele sau activitățile din poveste. Desigur, pentru copiii mici este bine să le aratati pe pozele aferente poveștii persoanele/animalele/plantele din poveste și poate, pe o altă poză să-l puneți să recunoască personajele pe care i le-ați arătat anterior.

Puneți o întrebare la sfarșitul poveștii, care să-i dezvolte imaginația copilului. Poate fi o idee de continuare a poveștii, de genul "Și ce crezi tu că s-a întamplat mai departe?" sau o alta idee de dezvoltare a poveștii, cum ar fi: "Oare ce s-ar fi întâmplat cu Pinochio dacă nu ar fi mințit și nu i-ar fi crescut nasul?". Chiar și părerea copilului despre poveste este binevenită, cum ar fi "Iți pare bine că Scufița Roșie a scăpat cu bine din gura lupului?"


Copilăria este o lume de miracole și de uimire, a creației și a poveștilor scăldate în lumină, iar noi părinții suntem îndrumători în lumea celor mici.

Cu drag,
Psihoterapeut Florina Pascariu

Servicii psihologice: 

Sursa: cartea Mama și copilul Ghid de creștere a copilului mic
Dr. A.J.R Waterston